HET IS FEEST!!
Voor het vak muziek moesten we zelf een liedje inzingen een lesvoorbereidingsformulier maken. Ik heb het lied wat reeds uit is gekomen in de kinderboekenweek gedaan genaamd Feest. Ook wel bekend bij alle basisscholen omdat net de kinderboekenweek voorbij is en dit lied voor dit jaar gemaakt is. Ik heb dit liedje gekozen omdat je dit makkelijk aan groep 1 tot en met 8 kunt leren. Het is niet te moeilijk en vooral niet eens veel tekst. Ik heb dit bewust gedaan want tijdens de kinderboekenweek heb ik zelf dit lied met groep 8 geoefend en hebben we het uiteindelijk met de hele school samen geleerd en gezongen na de kinderboekenwedstrijd.
Kinderen een lied leren doe je aan de hand van een paar stappen. Kinderen denken er niet veel bij na maar een lied heeft ook betekenis. Ook heeft een lied een klankaspect, vorm, kleur, duur en de betekenis. Aan de hand van deze kenmerken kun je een lied makkelijker aanleren, kun je de kinderen meer leren dan alleen een liedje laten meezingen en kun je emoties koppelen die voor elk kind verschillend kan zijn.
Hieronder het stappenplan!
Stap 1
Ik heb gekozen voor dit lied omdat er veel soorten klankaspecten in voor komen. Je hebt duidelijk een hoogte, laag en sterkte. Het lied moest goed aan te leren zijn in de bovenbouw. Je kunt er bepaalde emoties aan binden en zelf op dansen of een tekening maken. Je hebt veel soorten luisterstijlen. De luisterstijlen die ik hier zelf goed bij vind passen zijn vooral creatief luisteren ( er iets bij voorstellen zoals een beeld of een tekening) en analytisch ( naar de tekst, hoogte, instrumenten en kleur luisteren).
Stap 2
In dit lied is het duidelijk te horen dat je veel variatie tegenkomt. In het begin gaat alles erg snel en hoog en in het midden van het lied hoor je dat het over gaat op solo en kalmer gezonden. Je hoort veel aspecten terugkomen in dit liedje.
Stap 3
Ik zou zelf kiezen om eerst voor de luistertechniek te gaan. Dat ze het eerst een keer gehoord hebben om te ontdekken wat er nou precies gezongen wordt. Ik zou ze daarna bijvoorbeeld de instrumenten laten opschrijven die ze horen en ook de emoties erbij zetten. Ik zou dit meteen doen (heel kort) want als je dit een week later gaat doen dan zijn ze al vergeten waar het over ging terwijl als ze het nu meteen doen dan zitten ze er in en weten ze alles en is het fris in het geheugen. Het is niet fout, ongeacht de tekening of de emoties die er opgeschreven worden. Dwing het niet af en geef de kinderen de ruimte. Zorg dat er een prettige veilige sfeer is voor de kinderen.
Stap 4
De leerlingen gaan bij deze stap leren hoe ze dingen analyseren en kunnen noteren en opschrijven.
Stap 5
Laat ze de klank analyseren
Stap 6
Laat de leerlingen zoals hierboven zoveel mogelijk zelf een ingeving brengen over wat ze er van vinden en hoe ze dit ervaren en hoe ze zich hierbij voelen als ze dit horen. En vooral wat horen ze.
Stap 7
open een les met een warming up. Doe draaioefeningen met de nek en doe ademhalingsoefeningen. Dit is puur om even op te warmen en ook wel een beetje om het ijs te breken. Iedereen gaat lacherig doen en grappig doen als je een ademhalingsoefening doet maar zo creeƫr je wel een veilige sfeer in de klas. Als ze elkaar maar niet uitlachen. Wat ook leuk is om van tevoren aan te geven dat we een muziekles hebben (week van tevoren) zodat leerlingen zelf een instrument mee mogen nemen en zelf even een stukje mogen spelen als ze dat zelf willen. Neem voor een muziekles ruim de tijd.
Stap 8
feedback is absoluut de laatste stap die gezet moet worden. Laat de leerlingen reflecteren op hun eigen stuk of dat van een ander. Pas hier wel mee op want sommige kinderen kunnen erg hard zijn en dus heel hard roepen dat het lelijk is, dus bekijk wel eerst of de sfeer dit toelaat in de klas om dit te doen. Ga in de kring zitten en bespreek wat ze van de les vonden. Vraag ze naar hun tekeningen en laat ze vertellen hoe ze zich hier bij voelen. Zo leer je de kinderen dat muziek alleen uit losse pols meezingen is maar ook emotie en betekenis geven aan een bepaald lied. Sluit de les af met nog 1 keer het liedje met z'n alle zingen en maak dan de overstap naar een andere les.
Hi Marwa!
BeantwoordenVerwijderenJou wil ik ook graag feedback geven op jouw muziekopdracht!
Ik vind het heel leuk dat je dit liedje hebt gekozen. Het is een lastig liedje, ik zou het niet durven haha! Je hebt goed meegezongen.
Nu over de les zelf. Je hebt alles heel duidelijk uitgelegd. Ik mis een 'echt' LVF, maar het is in het stappenplan allemaal goed omschreven.
Tip: bij stap 4 laat je ze analyseren en bij stap 5 leg je uit hoe dat analyseren moet. Kun je beter omdraaien! :)
Hi Caroline,
BeantwoordenVerwijderenJe was iets sneller dan ik met feedback geven haha. Ik had dit onderdeel van mijn blog nog niet helemaal af. Inmiddels staat er een LVF bijgevoegd. Welk erg bedankt voor je feedback. Heb er meteen wat mee gedaan.
Groetjes
Marwa Abbas
Ik zie dat je nog niet klaar was! Inmiddels wel een LVF! Moet wel m'n ogen goed aanspannen om hem te kunnen lezen hihi :)
BeantwoordenVerwijderenTip: bij materialen zou ik concreet zeggen wat je klaar legt en niet wat je eventueel zou kunnen doen.
Top: goede beschrijving van hoe je de les in gaat richten!
Hi Caroline,
BeantwoordenVerwijderenHierbij opnieuw het LVF. Je hoeft het van mij niet meer te beoordelen als je dat niet wilt. Maar wilde je even op de hoogte houden van de verandering.
Groetjes,
Marwa Abbas