dinsdag 21 oktober 2014

Grafische partituur

Voor het vak muziek hebben we gedurende de lessen uitgevonden wat een grafische partituur was en daar ook mee aan de slag gegaan. Nu was de opdracht om zelf een grafische partituur te maken en de volgende elementen daarin terug te laten komen. Duur, hoogte, klank, kleur, en sterkte.
Ik heb hier nog nooit mee gewerkt en dit was voor mij best even zoeken hoe ik dit het best kon verwoorden in een grafische partituur. Dit is denk ik voor een eerste keer goed gelukt haha. Deze opdracht is leuk om in de bovenbouw te doen want je leert de kinderen vooral te laten denken over hoe ze een bepaalde random vorm kunnen zien als een geluid. In mijn grafische partituur komen deze verschillende componenten aan bod.

Op afbeelding 3 is vooral de klank terug te zien, door de vormen en de bogen kun  je zelf een bepaald geluid voorstellen. Bij afbeelding 5 zie je vooral de sterkte, er staat een boem in dus dat mag je helemaal zelf interpreteren hoe hard je dit wilt uitvoeren. Kan door middel van een bonk op de tafel als gewoon een hard roepgeluid. Op afbeelding 2 zie je vooral hoog en laag terug komen. Dat is de zien aan de punten die op verschillende hoogte zitten. en op afbeelding 1 zie je de duur. Je kunt een beginstuk laag beginnen en dan lang aanhouden en steeds hoger opgaan en dezelfde lengte aanhouden maar lager in je stem verwerken.


2 opmerkingen:

  1. Hi Marwa,

    Je hebt een mooie grafische partituur gemaakt! Hij ziet er duidelijk uit. Er zitten veel verschillende aspecten in: hoog-laag, kort-lang enzovoort. Je legt de elementen goed uit. Het begrip KVB model zou je er nog wel in kunnen zitten. Ik denk dat kinderen aan de hand van jou opdracht een leuke uitvoering kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Caroline,

      Bedankt voor je feedback. Ik zal het zeker meenemen tijdens een muziekles.

      Groetjes,
      Marwa Abbas

      Verwijderen