maandag 3 november 2014

Gegeven & Gekregen feedback

Feedback



Gekregen feedback van Vincent (ruimtelijk constructie)

Hoi Marwa,
Volgens mij is het echt een reusachtig beest geworden! Ik vind het met knap hoe jij (jullie) de oren erop hebben gezet. Dit geeft het echt diepte. Het had best wat meer diepte kunnen hebben rond de romp. Denk hierbij dan aan pootjes die wat meer uitsteken, of de romp twee keer maken en deze dan een ''plus teken'' in elkaar schuiven. Desondanks ziet hij er wel stevig uit. 


Gekregen feedback van Tommy op het Masker

Je masker is heel erg mooi geworden. Door het gebruik van de verschillende stoffen (met opdruk en zonder) en het plaatsen van kraaltjes is het echt een feestelijk en gek geheel geworden. Ik ben eigenlijk best benieuwd wat je vond van het proces. Was het naaien lastig, of heb je dat vaker gedaan? Heb je textiellijm gebruikt? Etc..ik denk dat ik dat graag had teruggezien in bovenstaand stuk. Nu is het misschien wat beknopt, maar dat zijn slechts details. Nogmaals: erg leuk gedaan!


Gekregen feedback van Eveline Bremmers (Instructiefilm Schimmenspel)

Hoi Marwa,
Wat een goede instructiefilm! Als je niet zou weten wat een schimmenspel is dan wordt dat in de film heel duidelijk uitgelegd. Goed ook dat er extra aspecten worden meegenomen die je ook tegenkomt bij andere vakken; bijvoorbeeld afstand tot het licht maakt de schaduw groter/kleiner. Zelfs met de niet heel grote aantallen bewegingen in dit spel is het verhaaltje pakkend. Van begin tot eind bleef ik geboeid omdat ik wilde weten hoe het zou gaan aflopen. Dit is echt een werkvorm die ik zou willen gebruiken in mijn stageklas.
Groetjes Eveline


Gekregen feedback van Laila Andaloussi (muziek)

Hoi Marwa,
Ik vind dat je een leuk liedje hebt gekozen voor deze muziekopdracht. Ik vind dat je met dit liedje heel goed verschillende gevoelens en beelden kan oproepen bij kinderen.
Je geeft duidelijk aan wat je met deze muziekopdracht wilt bereiken, dat maakt het ook goed overzichterlijk. Let er wel goed op dat je duidelijk bent in de verwerking van de luisteropdracht
(een tip) ,Prima gedaan.
Groetjes,
Laila Andaloussi


Gekregen feedback van Caroline Manschot (muziek)

Hi marwa,
Jou wil ik ook graag feedback geven op jouw muziekopdracht. Ik vind het heel leuk dat je dit liedje heb gekozen. Het is een lastig liedje, ik zou het niet durven haha. Je hebt goed meegezongen. Nu over de les zelf. Je hebt alles heel duidelijk uitgelegd. Ik mis een echt LVF, maar het is in het stappenplan allemaal goed omschreven. Tip: bij stap 4 laat je ze analyseren en bij stap 5 leg je uit hoe dat analyseren moet. Kun je beter omdraaien! ;)
Caroline Manschot

Gegeven feedback aan Laila Andaloussi (muziek)

Hoi Laila

Wat heb je dit leuk gezongen en er erg leuk lied. Je stappenplan is zeker goed uitgewerkt. het is duidelijk en erg goed omschreven. Wat je hier noemt sluit ook goed aan op de les die we hebben gehad van muziek. Je hebt de informatie nuttig gebruikt en goed verwerkt in je stappenplan. Goed gedaan en nogmaals leuk lied.
Marwa Abbas

Gegeven feedback aan Megan Haagh

Ik wil je graag feedback geven op dit onderdeel. Het ziet er erg leuk uit en zeker een leuk en goed eindresultaat. Netjes ook alle stappen benoemd en een foto gemaakt die duidelijk is. Leuk en goed gedaan en het is goed te zien dat je creatief bent geweest.
Marwa Abbas


Gekregen feedback van Laetitia Bellaar Spruijt(ruimtelijke constructie)

Wat was hij leuk geworden, hij was erg mooi en groot.
Ik vind het lastig dat je beschrijft wat je gedaan hebt maar ik wil het ook graag zien want begreep het niet helemaal wat je bedoelde met je voetjes en oren. Misschien had je een foto daarvan kunnen maken stap voor stap. En heb je misschien nog foto's van het snijden of het schetsen?
Groetjes Laetitia


Gekregen feedback van Megan Haagh (herfstschilderij)

De opdracht was om te laten zien dat het park in herfstsferen verkeert door gebruik te maken van kleurnuance. Ik vind dat je dit goed hebt gedaan. Er zitten een paar mooie herfstkleuren tussen.
De tweede helft van de opdracht is het gebruik van ruimtesuggestie. Ook hier ben je goed in geslaag. Je hebt gebruik gemaakt van afsnijding, en doordat de linker boomstam breder is maak je duidelijk dat deze dichtbij staat. Kleine tip voor de volgende keer: als je de horizon een stuk lager tekent creëer je meer diepte.

Wat mij betreft heb je deze opdracht helemaal goed uitgevoerd. Je hebt er serieus werk van gemaakt, foto's gemaakt van het proces en je schilderij voldoet aan alle eisen die vooraf zijn gesteld.

Megan Haagh


Gekregen feedback van Dionne Burggraaf (herfstschilderij)

Hoi Marwa,
De lessen van beeldend zijn helaas wat anders gelopen dan we verwacht hadden maar deze opdracht heb je toch super uitgevoerd! Je kunt de herfstkleuren heel goed zien in jouw park en de ruimte wordt goed benut door de verschillende soorten en dikte van bomen. In jouw reflectie kon ik lezen dat je nog eerder met acrylverf had gewerkt. Dan was het zeker een uitdaging en die is zeer goed gelukt. Een tip van mij: Misschien kun je de volgende keer nog andere technieken gebruiken om het bladeren dek van de bomen te maken zodat het een vollere boom wordt. Wat ik ook graag nog wil noemen is dat ik het zeker leuk vond om in je reflectie te lezen waar je je inspiratie vandaan hebt gehaald. Marwa je mag zeker trots zijn op het resultaat.
Dionne Burggraaf


Gekregen feedback Instructiefilmpje van Tim, Dion & Eveline

Hieronder zijn de resultaten te zien.

 





 



Gegeven feedback Instructiefilmpje van Dion, Eveline & Tim (groep 1

Wij hebben groepje 1 van Dion, Tim & Eveline feedback gegeven. Hieronder zijn de resultaten te zien.









Eigen feedback op instructiefilmpje schimmenspel. Ik heb deze opdracht gedaan met Vincent, Megan, Caroline en Berdine





Reflectiecyclus van Korthagen

De reflectiecylus van Korthagen is een hulpmiddel of ook wel een strategie genoemd voor zowel leraren als leerlingen, deze theorie wordt gebruikt om zicht te krijgen op hoe hun onderwijskundig functioneren en dit (zelfstandig) bij te sturen. Ik ga deze cyclus stapsgewijs toepassen en systematisch reflecteren aan de hand van een stappenplan. 

Fase 1 Handelen
Wat ik (met de groep) wilde bereiken met deze opdracht is om te laten zien dat je met weinig middelen veel kan doen. Ook wilde wij zo duidelijk mogen de instructie vertellen en uitleggen hoe je het beste zo een opdracht in elkaar kunt zetten. Waar ik vooral op wilde letten was of alles goed en duidelijk was zowel op beeld als in spraak en geluid. Stonden de spelers goed? Was alles goed en duidelijk te zien? Was het overzichtelijk? Wat ik wilde uitproberen waren vooral veel nieuwe dingen zowel met betrekking als deze werkvorm en vooral uitproberen wat je nou allemaal kunt met een lamp en een groot wit doek. In principe kan je er alles mee doen want je staat erachter dus je kan alles uitbeelden wat je maar wilt. 

Fase 2 Terugblikken op het handelen
Wat er concreet is gebeurt is dat wij met een groep een schimmenspel hebben uitgevoerd en hebben opgenomen. Hiervoor is een warming up nodig en veel oefenen. Dit hebben we na het oefenen vastgelegd op video. Wat ik (en het groepje) wilde was zo duidelijk mogelijk op beeld leggen hoe je bij het vak drama een bepaalde werkvorm kunt uitvoeren. Dit is ook wat we hebben gedaan en zeker in het eindproduct te zien is. Ik het begin dacht ik dat het best moeilijk was want ik had er nog nooit eerder mee gewerkt (met een werkvorm) want vroeger bij drama of muziek was het altijd nou ''sta even op en doe iets leuks zoals een toneelstukje'' maar verschillende werkvormen en het bestaan ervan ben ik pas achter gekomen na dit blok. Ik dacht dat dit echt heel erg lang ging duren met opnemen en oefenen achter het scherm om duidelijk te laten zien wat het verhaal is, maar na een paar keer oefenen was dit zo ontzettend leuk en zelfs makkelijk. Hoe ik me voelde is niet zo heel moeilijk te omschrijven. Ik voel me sowieso erg op mijn gemak bij dit groepje want we zijn het hele blok al een groepje (berdine kwam er later bij met drama). Maar ik voelde me echt prima en voelde me vooral enthousiaster worden naarmate we dichter bij het filmen kwamen want je wilt toch zien wat het resultaat wordt. 

Fase 3 Bewust worden van essentiële aspecten
De bovenstaande tekst en de antwoorden op de vragen bij fase 1 en 2 hangen ontzettend samen. Want er komt elke keer terug dat wij vooral veel duidelijkheid wild en dit is binnen de groep erg goed gelukt. Dit betekend dat ons leerdoel wat we ons hadden voorgehouden namelijk een goed duidelijk filmpje maken en de instructie er goed in verwerken. Dit moest een opdracht worden voor de bovenbouw. Ik denk en weet wel zeker dat de positieve ontdekking die ik heb gedaan tijdens deze opdracht is dat ik nu weet dat je ook met kinderen van groep 8 en zelfs lager een schimmenspel kunt doen. Het is helemaal niet moeilijk en zeker het waard om het te proberen. Probeer het in groepjes te doen en maak er een leuke voorstelling van bij een gelegenheid op school (met kerst bijvoorbeeld). 

Fase 4 Formuleren van handelingsalternatieven
Er zijn zeker alternatieven die hier van toepassing zijn. Je kunt het met een grotere groep proberen of juist de uitdaging aangaan en met een kleinere groep hetzelfde resultaat proberen te bereiken. Het voordeel hiervan is is dat je dingen probeert en dat zie ik altijd als een positief punt. Als je dingen niet probeert dan weet je nooit of dit alternatief jou had geholpen als het echt een keer zo zou zijn. Het de negatieve kant kan zijn dat je over de tijd zult gaan met oefenen en het opnemen van een filmpje als het schimmenspel. Het kan ook lastiger gaan met minder mensen want je hebt ook minder rollen en het kan ook erg lastig gaan met teveel mensen want je moet wel een verhaal kunnen uiten en met teveel mensen achter het scherm. Wat ik meeneem voor de volgende keer is toch de manier van aanpakken. Hoe wij dit hebben gedaan was gewoon erg logisch en vooral duidelijk. Wat ik mezelf als tip mee wil geven is wel ervoor zorgen dat iedereen in de groep evenveel betrokken blijft. En niet dat er 2 mensen het een willen en andere 3 het ander. Dit kost tijd. Snel besluiten maken en doorgaan. 

Reflectie op samenwerking 

Wij hebben voor onze drama opdracht als werkvorm schimmenspel gekozen. Ik heb deze opdracht gedaan met Vincent, Megan, Caroline en Berdine. Mijn voorkeur ging meteen uit naar schimmenspel omdat ik weet dat je hier heel erg veel mee kunt doen. Door een eigen draai te geven aan bepaalde werkvormen binnen het vak drama, weet ik zeker dat je ontzettend veel kunt doen met kinderen en ze dit aan te leren. Dit is ontzettend leuk om te doen met kinderen of zelfs thuis. Je hebt helemaal niet zoveel materiaal nodig om hier een leuk avondje van te maken met de familie of op school. Ik vind dit heel erg belangrijk om te doen en vooral goed om te doen. Het zorgt voor een stukje ontspanning maar ook absoluut een leerzame opdracht om te doen. Ik zie schimmenspellen altijd op het internet of op tv bij Hollands Got Talent en daarom wilde ik meteen al iets met schimmenspel doen. Ik was er helemaal niet bekend mee en sinds ik me hier in heb verdiept vind ik het zo interessant. Ik zou dit zo elke week kunnen doen met deze groep of een klas. 

In ons filmpje is duidelijk te horen en te zien hoe je een soortgelijk schimmenspel kunt doen. De instructies zijn duidelijk en het wordt stapsgewijs uitgelegd. De materialen die je nodig hebt om een schimmenspel te doen worden goed in het begin aangegeven en worden later in het filmpje nog een keer genoemd. Een warming up is ook altijd erg handig om te doen en dat wordt ook genoemd in ons instructiefilmpje. 

In ons groepje en instructie filmpje is alles best goed gegaan. Alle belangrijke informatie komt duidelijk terug en ik rustig ingesproken. De namen zijn te zien in het filmpje en de datum wordt ook vermeld. De lesdoelen worden genoemd en de voorbereidingen die voor het officiële filmpje te zien zijn en ingesproken zijn door Megan zijn duidelijk te zien. De groep maakt heel bewust duidelijke gebaren en doet ook een stukje voor hoe je gebruik kunt maken van het doek door er bijvoorbeeld dichterbij te staan of juist verderaf. Je ziet ook duidelijk de verdeling in het filmpje.
Eerst wordt de warming up genoemd en dan een stukje oefenen en na duidelijke instructie te hebben genoemd zie je heel duidelijk ons filmpje. 

Ik vond de samenwerking ontzettend goed gaan. We hebben allemaal actief meegedaan en iedereen heeft een aandeel gebracht in dit filmpje. Ik heb gefilmd en ben ook 1 keer heks geweest. Het is ook leuk om te zien dat ''achter de schermen'' tijdens het oefenen we veel lol hebben gehad. 

Ik heb enorm genoten van deze avond. Veel gelachen en mijn groepsgenoten beter leren kennen. Ik ben blij met het eindresultaat en dit heeft de groep echt dichter bij elkaar gebracht.


Bedankt groepsgenoten! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten