dinsdag 4 november 2014

Muziek - Luisteropdracht


Bij deze opdracht moeten we een luisteropdracht ontwerpen voor de bovenbouw. We moesten gebruik maken van het stappenplan op blz 137 van het muziekboek Nieuw Geluid.
Hieronder is mijn luisteropdracht te beluisteren en het stappenplan te lezen.

Veel plezier!

Stappenplan 


Stap 1

Ik heb dit liedje gekozen omdat het zo ontzettend veel met me doet. Ik ben zelf helemaal weg van piano dus vind ik dit erg mooi om te luisteren. Het speciale aan dit liedje is dat er veel emotie bij komt kijken bij mij. Ik kan er van ontspannen of als ik even niet lekker in mijn vel zit en wil huilen haha dan luister ik een droevig lied om even al mijn gevoelens eruit te gooien. Zoals je waarschijnlijk is opgevallen is dit een muziekstuk en ben ik zelf niet echt van de liedjes met tekst. Ik kende dit liedje in de 3e klas toen ik door een moeilijk tijd ging.. Dit liedje is mij toen een keertje aangeraden want ik zou er ontspannen van raken. Nou zo gezegd zo gedaan. Sindsdien luister ik dit liedje minimaal 3 keer op een dag om even lekker tot rust te komen. Je kunt dit op elk moment van de dag afspelen zonder het zat te worden. Yiruma is een bekende pianist die sinds kleins af aan piano speelt en daarvan zijn passie heeft gemaakt. Hij heeft ontzettend veel muziekstukken van 3 minuten maar ook sommige van 2 uur. Zeker een aanrader.

Betekenis
De betekenis van dit liedje gaat over liefde. Je zou denken dat het cliché is maar je zou het er niet achter zoeken in de eerste instantie. Pas als je de uitwerking van de tekst erbij pakt voel je en zie je dat alles op zijn plek valt

Vorm & Klankaspecten
Dit muziekstuk van Yiruma is verhalend en is dus ook niet druk met allemaal andere instrumenten. Je hoort pure piano wat me overigens ook doet denken aan Beethoven. Je ziet geen en je ziet dat er geen 1 stuk in de tekst hetzelfde is. Dus er is geen sprake van herhaling. De muziek blijft op een zachte toon en vooral een lage toon. Soms hoor je wel eens dat er een stuk hoger wordt gespeeld maar het meeste is gewoon laag en zacht.



Stap 2
Ik denk dat ik de kinderen dit lied ga laten luisteren met veel aandacht. Ik denk zeker met de kinderen waar ik bijvoorbeeld stage loop dat heel veel kinderen geraakt zullen zijn door dit lied. Maar natuurlijk is dat niet voor elk kind zo. Ze kunnen natuurlijk uit dit stuk halen dat het piano-spel is. Het heeft een kalm karakter en is erg rustig. Ik zou de kinderen dit liedje laten luisteren met de ogen dicht en vooral even de tijd geven zodat er een bepaalde emotie naar boven komt bij ze. Wat ze ontdekken in dit lied is dat de meeste van de kinderen wel zal zeggen dat het een zielig liedje is en vooral rustig. Veel kinderen zouden ook zeggen ja ik word er een beetje verdrietig van of een beetje stil van. Het kan ook zo zijn dat er leerlingen zijn die geen emotie hierbij voelen. Ze zullen zelf een verhaal of een situatie die bij ze speelt in hun hoofd en emotie bijvoegen aan dit muziekstuk. Elk kindje heeft wel eens een droevig moment meegemaakt bijvoorbeeld een overlijden van een huisdier of een familielid. En de ander zal weer denken aan een mooi groot stuk weiland met veel rust en vogeltjes en lekker in het gras liggen. Ik kan me bij beide wel een beeld voorstellen als ik dit stuk hoor.

Stap 3
Wat voor opdrachten ik zou bedenken lijkt me toch moeilijk om te denken. Ik zou ze bijvoorbeeld een tekening laten maken van hoe ze zich bij dit muziekstuk voelen. Ik zou vragen stellen zoals;
- Wat voel je hierbij?
- Als ze willen, kun je een situatie bedenken die bij je opkwam toen je dit stuk hoorde?
- Teken er iets bij waar je aan denkt bij dit stuk.

Ik verwacht dat de meeste kinderen wel zullen zeggen dat ze een beetje verdrietig worden van dit liedje omdat je het al snel associeert met een droevige gebeurtenis.

Stap 4
De kinderen zullen dit liedje analyseren door bijvoorbeeld de hoge en lage tonen eruit te halen. Ze zullen er een beeld bij kunnen creëren.

Stap 5
Ik zal het nummer laten afspelen en ze ondertussen een gedicht of een verhaal laten schrijven. Dit valt onder de creatieve luisterstijl van didactiek vallen. Een creatieve uiting geven aan wat ze horen en hoe ze dit ervaren en dit uiten op papier. Door middel van een gedicht een verhaal of een afbeelding. Ook wat ik hier leuk vind bij passen is de musicerende luisterstijl van didactiek. Heel veel kinderen in deze tijd spelen een instrument. Ik zal de kinderen naast het verhaal wat ze maken ook erbij laten zetten of ze denken dat ze dit kunnen. Hoe zou de maker van dit muziekstuk zich voelen.
Ik heb zelf in mijn stageklas 4 leerlingen die ontzettend goed piano spelen. Ik zou ze hier zeker iets mee laten doen en over schrijven. Ik zou hen ook zeker analytisch laten luisteren want zij kunnen zo de juiste tonen eruit pikken en eventueel zelfs nadoen. Wat ook leuk kan zijn bij dit stuk is om ze zelf een muziekinstrument te geven en dan dit lied op te zetten en ze zelf een eigen draai te laten geven aan dit lied door zelf tussendoor een instrument te bespelen. 

Stap 6
Coöperatief leren kan hier zeker van toepassing zijn. Weliswaar niet zo heel erg veel want ik kan bijvoorbeeld niet veel doen of vragen over bepaalde instrumenten want het enige wat je hoort is piano. Ik weet wel zeker dat er veel leerlingen veel met dit stuk kunnen. Ik kan ook als in een piano tot mijn beschikking heb ze vragen of ze zelf de noten willen opnoemen die ze horen en dat ik of zelfs iemand uit de klas die piano speelt een toon kan nadoen die hij of zij herkent.

Stap 7
Dit is leuk om aan het begin van een vrijdag middag te doen. Dan zitten de leerlingen al een beetje met het weekend in hun hoofd en kunnen ze vooral even iets aan muziek doen. Kinderen vinden dit altijd leuk en zullen meteen actief en leuk meedoen. Ik hoef niet eens zozeer maar 1 stuk te gebruiken maar verschillende stukken en daar elke keer kort iets over vragen of na bespreken. Ik heb nu voor een klassiek piano stuk gekozen maar je kunt ook meteen erachteraan even nabespreken en daarna een sneller stuk doen bijvoorbeeld. Alhoewel dit ook leuk kan zijn na de pauze. Dan komen ze natuurlijk net druk van buiten en zo kan je ze even tot rust laten komen. 

Stap 8
Ik wil deze opdracht nabespreken door middel van een kring te vormen. Uit ervaring heb ik gezien dat de kinderen echt beter opletten en serieuzer meedoen als we in een kring zitten. Dan heb je toch goed oogcontact en heb je een goed overzicht van alle leerlingen. Ik zou zeker vragen wat ze er van vonden. Herkennen ze dit soort muziek en zo ja, waar hoor je dit? Vond je het interessant om te doen? En vooral veel ruimte geven om gesprekken te vormen binnen de klas. Zo leer je de kinderen ook een beetje kennen. Weliswaar alleen muzieksmaak maar als de klas goed mee zou doen en er serieus naar zou luisteren dring je misschien iets dieper door tot de persoon.

Stap 9
Ik heb mijn zus deze opdracht laten doen en mijn moeder. Ze hebben namelijk een hele andere muzieksmaak. Mijn moeder vond dit echt geweldig en mijn zus had meer zo iets van ja pas op dat het niet saai overkomt. Klassiek is niet iedereens favoriet en zeker niet met kinderen in bijvoorbeeld groep 8 die de muziek van deze tijd meemaken.

Stap 10
Ik heb na mijn bevindingen het een en ander aangepast. (Zoals de opdrachten dat ik er meer mee kan doen). 







2 opmerkingen:

  1. Hoi Marwa,
    Ik vind dat je een leuk liedje hebt gekozen voor deze muziekopdracht. Ik vind dat je met dit liedje heel goed verschillende gevoelens en beelden kan oproepen bij kinderen.
    Je geeft duidelijk aan wat je met deze luisteropdracht wil bereiken, dat maakt het ook goed overzichtelijk. Let er wel goed op dat duidelijk bent in de verwerking van de luisteropdracht (een tip).
    Prima gedaan!

    Groetjes,
    Laila Andaloussi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Laila,

    Allereerst bedankt voor je feedback. Leuk dat je er zo enthousiast over was.
    Bedankt voor de tip ik zal het zeker meenemen.
    Bedankt!
    Groetjes,
    Marwa Abbas

    BeantwoordenVerwijderen